Dalmatien uden pletter

Dalmatien uden pletter

Alle hundeelskere, mig selv inklusive, kender de uimodståelige, elegante dalmatinere, selv om vi måske ville sætte grænsen ved 101 af slagsen. Som det fremgår af navnet, stammer racen fra den sydkroatiske region, Dalmatien (Dalmacija på kroatisk), hvis kystlinje starter ved Zadar i nord og fortsætter til Cavtat, syd for Dubrovnik, i syd. Herfra er der kun et par kilometer til grænsen til Montenegro, som jeg vender tilbage til i en anden blog.

Med 1stepaway på kør selv ferie til Kroatien

Smuk adriatisk bugt og byen tæt på Spilt i Kroatien

Der er tale om et af Europas absolut smukkeste områder med nøgne, blågrå karstbjerge, som danner en imponerende baggrund for det glitrende Adriaterhav med dets hundredvis af større og mindre øer. Den første af disse, som faktisk ligger lidt nord for Zadar, er Pag. Det er en langstrakt, smal ø med et måneagtigt landskab, hvis hovedvej ”bugter sig i bakkedal” og byder på rent ud sagt fantastiske panoramaer.

De to eneste rigtige byer er hovedbyen Pag ca. midt på øen og den – sjovt nok – meget større by, Novalja på nordspidsen. Man kan komme til øen enten med færge fra Prizna på fastlandet til færgelejet Žigljen tæt på Novalja eller via en flot bro på øens sydspids. Der er mange ferieboliger og campingpladser, hvoraf den bedste af sidstnævnte er Šimuni Camping Village, som ligger direkte ved en fin badestrand. Gastronomien har selvfølgelig hovedvægten på fisk (på Šimuni’s restaurant fik jeg en superlækker stegt haj (morski pas på kroatisk; bogstaveligt havhund), men øen er mest berømt for sin meget specielle (og meget dyre) ost, Paški sir.

Historiske levn i Kroatien

Krydser man føromtalte bro nordfra, kommer man til Dalmatiens forhenværende hovedstad, Zadar; en hyggelig, charmerende by med levn  helt tilbage fra romertiden. Langs med havneindløbet, som adskiller den gamle bydel fra den nye, løber en velbevaret middelalder bymur. I midten af denne er der en buet port, der fører ind til hovedpladsen, Narodni Trg (Folkets plads), hvor man finder butikker og caféer og hvor der om sommeren ofte er optræden i form af teater eller levende musik. Fra torvet udgår flere gågader med butikker og restauranter, og hvorfra hovedgaden fører forbi domkirken og den runde Skt. Donatus kirke, som blev bygget mellem 7. og 9. århundrede. Kirken er utroligt velbevaret og har en akustik, som gør det til en speciel oplevelse at overvære en af de ofte afholdte klassiske koncerter.

Fra Zadar udgår flere færgeruter, dels til italienske Ancona og dels til mange af øerne i den zadarske skærgård. De fleste hoteller og ferieboliger ligger uden for den gamle bydel – jeg plejer selv at bo på det renoverede Hotel Kolovare – og i forstæderne til og med Diklo. En halv times kørsel fra Zadar ligger det meget store og meget flotte Camping Zaton Holiday Resort, med flere hundrede ferielejligheder, mobilhomes, swimmingpools, mange sportsfaciliteter og en flot strand med importeret sand. Zadar blev i øvrigt svært beskadiget i begyndelsen af krigen i eks-Jugoslavien, og ikke mindst den smukke musikskole blev lagt i ruiner, men i dag er der næsten ingen spor af skaderne tilbage.

Et hav af badebyer i Kroatien

Kører man sydpå mod Split, kommer man forbi flere populære badebyer som f.eks. Biograd na Moru, Vodice og Primošten, som alle, ud over fine badestrande, har gamle bymidter med alle servicefaciliteter som butikker, barer og restauranter. Man passerer også den historiske, smukke by, Šibenik, som absolut er et ophold værd på vejen sydpå. Tæt på byen og direkte ved Adriaterhavet ligger i øvrigt et af Kroatiens største og bedste feriecentre, Camping Solaris, med hundredevis af ferielejligheder, mobilhomes samt sportsfaciliteter for alle smag og aldre.
Ca. 30 km før Split kommer man til det lille og meget charmerende Trogir, hvor i øvrigt også Splits lufthavn ligger. Den historiske bydel ligger på en ø, som er forbundet med fastlandet via en kort dæmning. Man skal et par tusind år tilbage i historien for at finde byens rødder. Takket være den skønne, gamle bydel blev Trogir i 1997 optaget på Unesco’s Verdensarvsliste, og her kan man få mange timer til at gå med blot at slentre rundt og nyde atmosfæren.

I byens omegn er der mange tusinde ferieboliger samt superdejlige Camping Belvedere. Denne ligger direkte ved havet og byder bl.a. på en smuk swimmingpool med udsigt til den drømmeagtige skærgård, bar, restaurant, supermarked og flere sportsfaciliteter. På Belvedere kan man indlogere sig i topmoderne mobilhomes med terrasser og aircondition, de fleste med havudsigt, idet pladserne ligger på en skråning.

Den bedårende adriaterhavsby Split

Og så kommer man til min favoritby i Kroatien, Split, som både er Dalmatiens nuværende hovedstad og med sine ca. 500.000 indbyggere Kroatiens næststørste by. Og hvorfor er Split min favorit? For det første er der beliggenheden direkte ved Adriaterhavet. Når man ankommer nordfra, kan man ikke undgå at blive betaget af udsigten til byens hvide højhuse. Vel ankommet til byen skal man hurtigst muligt komme af med bilen og gå på opdagelse.

Start med en slentretur langs den flotte havnepromenade med dens bedårende smukke, venezianske bygninger, caféer og dejlige restauranter. Herfra går også færgerne ud til mange af øerne i skærgården, heriblandt Brač, Hvar og Šolta – alle meget velbesøgte af feriegæster – og til italienske Ancona. Fra havnepromenaden kan man gå direkte ind i den historiske bydel med levn helt tilbage fra romertiden. I slutningen af 200-tallet f.Kr. påbegyndte kejser Diokletian bygningen af et imponerende paladskompleks, som er utroligt velbevaret og som absolut skal besøges. Resten af den gamle bydel består af hyggelige pladser og smalle stræder, der vrimler med caféer, restauranter og butikker, og hvor der er liv og glade dage i de fleste af døgnets timer; ikke mindst pga. de mange unge mennesker, der studerer på byens universitet.

Ud over flere gode hoteller, findes der en firestjernet campingplads i forstaden Stobreč, ca. 7 km syd for byen. Under krigen i eks-Jugoslavien blev flere tusinde bosniske flygtninge indkvarteret i telte under kummerlige forhold i Stobreč, men der er i dag ingen spor tilbage af denne tragiske periode.

Ca. 90 kilometer syd for Split ligger en af Dalmatiens mest elegante og mest populære feriebyer, Makarska, som også har glimrende strande af såvel sand som sten. Skal man på ren badeferie, er Makarska et af de bedste steder i Kroatien, dels på grund af strandene og dels på grund af de mange faciliteter i form af forretninger, barer og restauranter. Der er også utallige udflugtsmuligheder fra byen, bl.a. med færge til øen Brač og til både Split og Dubrovnik. Der er masser af hoteller og private ferieboliger i Makarska, men ønsker man et resort med lejligheder, pools etc., kan man passende booke sig ind i Afrodita-komplekset i Tućepi, kun fem kilometer syd for Makarska.

Fra Makarska er der ca. 150 kilometer til ”Adriaterhavets Dronning”, det berømte og berygtede Dubrovnik. På kystvejen dertil passerer man en mærkværdighed i form af den bosniske enklave, Neum. Ved afslutningen af krigen i Bosnien i 1995 fik bosnierne indført i Dayton-aftalen, at de skulle have en adgang til Adriaterhavet, hvilket de så fik ved at man skar den kroatiske kyst ”midt over” og gav bosnierne en 10 kilometer lang kyststrækning ved byen Neum. Det betyder, at man (uden nogen som helst problemer) passerer den bosnisk/kroatiske grænse to gange. Man kan evt. gøre holdt i Neum, hvor prisniveauet ligger en del under det kroatiske, men byen er lidt af et hul i jorden trods den smukke beliggenhed.

Den berygtede by Dubrovnik

Men til Dubrovnik. Byen har alle dage været en stor turistattraktion takket være dens velbevarede bymur, som man kan spadsere rundt om øverst oppe, og de mange flotte kirker og museer. Jeg skrev ovenfor, at byen også er berygtet, hvilket hænger sammen med de tusindvis ad krydstogtsturister, som fylder byen op i sommermånederne og som gør en tur hen ad den smalle, 300 meter lange gågade, ”Stradun”, til noget af en prøvelse. Læg hertil vrimlet i de parallelle gågader ovenfor med deres urimeligt dyre restauranter med ligegyldig turistmad, så har man skrækscenariet inde på livet.

Som en anden følge af den massive turisme er de hårdt pumpede hotelpriser i byen. Og alligevel et Dubrovnik et must på rejsen i Kroatien. Under krigen i eks-Jugoslavien blev Dubrovnik ubarmhjertigt bombet fra både luften og fra søsiden af de serbiske styrker, som lykkedes med at lægge en stor del af det historiske centrum i ruiner. Ikke mindst de karakteristiske, røde tegltage blev nærmest udslettet, men takket være massive bidrag fra bl.a. Frankrig blev byen hurtigt genopbygget, således at man i dag ikke ser nogen spor efter ødelæggelserne. Skal man til Dubrovnik, kan det betale sig at indkvartere sig et andet sted og da køre til byen på et éndags besøg.

Jeg har i denne artikel kun nævnt Dalmatiens kystbyer. Og sandt er det, at turen ad kystvejen (Jadranska Magistrala) er en af de smukkeste og mest dramatiske i Europa. Har man travlt, kan man tage den relativt nye motorvej, som starter i Zagreb og fortsætter ned forbi Split til havnebyen Ploče, ca. 100 km nord for Dubrovnik. Det sidste stykke til sidstnævnte er påbegyndt, men det vides ikke, hvornår det vil stå færdigt. Det ville føre for vidt her at komme ind på det indre Dalmatien, men for en ordens skyld skal nævnes, at der findes flere vidunderlige nationalparker, som absolut bør udforskes, herunder Paklenica, Kornati-øerne og Krka (ikke at forveksle med øen Krk). Paklenica nås nemmest fra Zadar, mens Krka ligger tættest på Šibenik. Kornati-øerne skal man naturligvis sejle til med en af de mange færger fra fastlandet.